Odgovorni turizam u praksi

rt-newlogo_11

Pokret odgovornog turizma pokrenut je prije više od tri desetljeća kada su predstavnici tadašnjih ekoturističkih destinacija odlučili osigurati uvjete u kojima turisti neće uništavati prirodna bogatstva. S vremenom se ovaj pokret proširio i na cijelu lokalnu zajednicu s idejom da turizam utječe na domicilno stanovništvo i cijelo područje.

Odgovorno ponašanje nešto je što može zvučati kao fraza, ali je izuzetno važno kada je riječ o turističkom posjetu nekome mjestu. Odgovorni turizam ne znači ograničavanje, već sasvim suprotno. Međutim, opuštanje i gledanje svijeta kroz ružičaste naočale prilikom odlaska na odmor ponekad može biti toliko izraženo da čovjeku popuste uobičajeni mehanizmi opreza, inhibicije i pravila lijepog ponašanja. Prije svega, nužno je i važno poštovati druge ljude, kulturu u kojoj žive, društvene i zakonske norme te različitosti i specifičnosti posjećenog kraja.

Ekološka osviještenost visoko je na listi prioriteta svakoj turistički receptivnoj zemlji. Uništavanje ili uznemiravanje životinja u većini krajeva je kažnjivo, a u nekim područjima ovo se odnosi i na biljne vrste. Smeće se baca u za to određena i označena mjesta. Svako ljeto u mnogim zemljama pokaže novu opasnost od požara koji se vrlo brzo mogu proširiti po širokom području i zaprijetiti ljudima i imovini. Stoga je nužno paziti da se vatra ne loži bilo gdje, te da se opušci od cigareta ne bacaju kroz prozore automobila ili u suho raslinje. Odgovornost u prometu je važna. Potrebno je zbog svoje sigurnosti, kao i zbog sigurnosti drugih sudionika u prometu, voziti svoja vozila po označenim putevima i cestama, vezati sigurnosne pojaseve te se pridržavati ograničenja brzine. Iz godine u godinu spasilačke službe diljem svijeta upozoravaju na oprez prilikom plivanja, ronjenja, kretanja po nepristupačnim terenima, planinarenja s neadekvatnom opremom.

Na kraju, odgovorni turizam ima za cilj da posjetitelji pripaze kako bi njihov novac ostao krajnjem pružatelju usluge, a ne velikoj kompaniji, dakle da u turističkom posjetu veću pozornost obrate lokalnim posebnostima, te da ugostitelje, vodiče, obrtnike i trgovce koje pritom susretnu dožive više kao domaćine, a manje kao pružatelje turističkih usluga.